Bris stödlinje är nu öppet dygnet runt

Från och med nu har Bris öppet sin stödlinje via chatt och telefon dygnet runt. För många barn försvinner möjligheten till hjälp när samhällets stödfunktioner stänger, här fyller Bris en viktig funktion.

Publicerad 16 mars 2021
Nu kan barn och ungdomar som mår dåligt kontakta Bris via den nationella stödlinjen på 116 111 dygnet runt. Foto: Pixabay

Arbetet med att utöka Bris öppettider påbörjades i juni 2019 då Bris beviljades stöd från Allmänna Arvsfonden med nästan 12 miljoner för projektet Trygg på natten. Därefter har flera andra partners tillkommit och möjliggjort att Bris kan hålla öppet dygnets alla timmar – Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Tim Bergling Foundation, Trygg Hansa och Volkswagen.

– Alldeles för många barn och unga mår dåligt, och det är viktigt att det finns lättillgängligt stöd alla tider på dygnet. Vi är glada att kunna bidra till att Bris nu får möjlighet att göra skillnad för fler barn, säger Klas Bergling från Tim Bergling Foundation som är en av Bris samarbetspartners i dygnet runt-satsningen.

Stödet på kvällen och natten kommer, precis som på dagen, att handla om att lyssna, stötta och stärka barnet i att hantera sin situation. Samtalen på natten kommer dock att ha ett fokus på att hitta strategier för att göra det lättare i stunden och komma till ro. Om det behövs kan barnet boka in ett uppföljningssamtal med en kurator på dagen. Befinner sig barnet i en akut utsatt situation kan Bris hjälpa till att ta kontakt med SOS Alarm eller socialjour.

– Vi öppnade vår första stödlinje för barn 1980 och vi vet hur viktigt det är för barn att kunna få stöd i sin livssituation. Barn har själva efterfrågat att vi ska hålla öppet dygnet runt och det känns därför väldigt bra att vi från och med nu alltid har öppet för att kunna ge stöd och hjälpa till förändring, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Numret till Bris nationella stödlinje är 116 111.

Föregående Nästa